Belgische consumenten wensen hun Nespresso capsules te kunnen recycleren in de blauwe PMD zak(*)

Nespresso ijvert hiervoor, en gaat voor de volle 100% recyclage met AREME

Het ‘Recycling Attitudes Report’, een wereldwijde studie over recycleergewoonten gebaseerd op data van GWI (**) op vraag van Nespresso, toont aan dat mensen wereldwijd bereid zijn om hun beste beentje voor te zetten voor een duurzame wereld. Zoals blijkt uit het Fostplus jaarverslag en Eurostat cijfers is België trouwens koploper op het vlak van recycleren van verpakkingsmateriaal, en Nespresso wil ook het hergebruik van aluminium in ons land optimaliseren. Op 17 mei, de Internationale Dag voor Recyclage, vraagt de koffieproducent graag extra aandacht voor de vele voordelen van dit eindeloos herbruikbare materiaal.

De betekenis van AREME

In 2016 is onder leiding van Nespresso de “Associatie voor de Recyclage van licht Metalen verpakkingen en items” (kortweg AREME) opgericht. AREME groepeert een aantal merken die aluminiumverpakkingen gebruiken in hun producten, alsook stakeholders die ijveren voor een betere recyclage van aluminiumafval. De gezamenlijke missie: de koppositie van België als recyclageland bevestigen door de moderne scheidingsmethodes in sorteercentra verder te verbeteren waardoor ook kleine metalen fracties voortaan beter gerecycleerd kunnen worden.

Maarten Labberton van European Aluminium licht toe: ‘Aluminium is een duurzame en zelfs permanente materiaalsoort. Het wordt geproduceerd, gebruikt en eindeloos gerecycleerd zonder dat het zijn waardevolle eigenschappen verliest.’

Volledig inzetten om tegen 2020 wereldwijd voor 100% recyclagecapaciteit te gaan (nu al een feit in de BELUX) en voor 100% duurzaam gesourced aluminium is voor Nespresso dan ook de volgende logische stap (***).

In het buitenland vinden reeds verschillende toepassingen plaats. Zo komen de gebruikte capsules in Duitsland, Finland en Zweden via de collectieve afvalophaling rechtstreeks in het recyclagecircuit terecht. "Duitsland sorteert al meer dan 25 jaar alle soorten verpakkingen, waaronder ook kleine aluminium bevattende verpakkingen zoals Nespresso capsules," zegt Michael Wiener, CEO van Der Grüne Punkt (The Green Dot) in Duitsland.

"Daardoor kan Nespresso Duitsland al sinds lange tijd een recyclagecapaciteit van 100% aanbieden. De verpakkingen worden gemakkelijk verzameld, automatisch gesorteerd en komen als een zuiver aluminium terug in de recyclinglus - het nog aanwezige koffiedik interfereert hier niet mee. Europa heeft erkend dat de gebruikte verpakkingen waardevolle grondstoffen bevatten en ik ben erg blij dat andere lidstaten ons ook zouden kunnen volgen."

In Frankrijk heeft Nespresso via een testcase verkregen dat gebruikte capsules hun plekje veroverd hebben in de ‘poubelles jaunes’ – het Franse equivalent van de Belgische blauwe PMD-zak.

"Stof tot nadenken voor de mogelijkheden in België" zo stelt Brema Drohan, Country Business Manager van Nespresso België. "Het Recycling Attitudes Report toont aan dat 94% van de bevolking van de bevraagde landen (****) recycleert. Maar liefst 31% wenst echter nog meer inzet te kunnen vertonen voor milieu en duurzaamheid."

Voor Nespresso een teken dat het tijd is om de volgende stappen te zetten en ook in België samen te zitten met andere producenten van aluminium om technische en economische mogelijkheden te creëren in samenwerking met spelers als Fostplus en European Aluminium om in de zeer nabije toekomst voor de volle 100% in te zetten op gerecycleerd aluminium.

Brema Drohan vervolgt: "Samen met alle Areme partners willen wij er ook in ons land voor zorgen dat de recyclagemogelijkheden voor alumiumverpakkingen nog gemakkelijker worden voor de consument".

 

Op 17 mei viert Nespresso de Internationale Dag voor Recyclage

Om de keuze voor aluminium als uiterst geschikte verpakking voor de delicate aroma’s van koffie en de vele recyclagemogelijkheden van dit eindeloos herbruikbaar materiaal wereldwijd in de kijker te zetten, zal Nespresso tijdens de week van de International Recycling Day proactief recyclagezakken (die het hele jaar door gratis zijn) meegeven aan alle klanten.

Brema Drohan van Nespresso België licht toe: "Tijdens de week van de Internationale Dag voor Recyclage wil Nespresso extra bewustzijn creëren bij onze klanten en hen bewust te maken dat we hun hulp nodig hebben bij onze inzet voor een duurzame wereld. Elke klant - online of in onze Boutiques- krijgt die week bij een nieuwe bestelling proactief een recyclagezak aangeboden zodat de consument de gebruikte capsules de volgende keer mee kan geven aan de koerier of binnen kan brengen in een verzamelpunt of in één van de Nespresso Boutiques."

 

Nespresso organiseert ook een sensibiliseringsactie op social media rond de Internationale Dag voor Recyclage. Alle info vind je terug op www.nespresso.com/be/recycling en in de Nespresso Boutiques.

 

Lees het Creating shared value report van Nespresso via volgende link:

https://www.nestle-nespresso.com/asset-library/Documents/Nespresso-Positive-Cup-CSV-Report-Interactive.pdf

 

www.nespresso.com/be

www.areme.be

 

Voor meer informatie, niet voor publicatie:

Suzanne Decock, PR & Communications manager Nespresso Belgium susan.decock@nespresso.com- M. +32 486 80 38 59

 

(*) Nespresso Recycling Survey, 2009 & 2011

(**) GWI: Global Web Index

(***) CSV rapport Nespresso: https://www.nestle-nespresso.com/asset-library/Documents/Nespresso-Positive-Cup-CSV-Report-Interactive.pdf 

(****) Australië, Oostenrijk, Canada, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Rusland, Spanje, Zweden, Zwitserland & het Verenigd Koninkrijk

 

 

Achtergrondinformatie_Nespresso_Recycling_NL.docx

DOCX - 35 Kb

Persbericht_Nespresso_Recyclingday_NL_FINAL.docx

DOCX - 38 Kb

Suzanne Decock

PR & Communications manager Nespresso Belgium

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Nespresso

Nestlé Nespresso nv is de pionier en referentie op het vlak van geportioneerde koffie van de hoogste kwaliteit. De hoofdzetel van Nespresso is gevestigd in Lausanne, Zwitserland. Het bedrijf is actief in bijna 64 landen en telt meer dan 12.000 werknemers. In 2015 beheerde het een wereldwijd retailnetwerk van meer dan 450 exclusieve Nespresso Boutiques. Surf naar de site van Nespresso: www.nestle-nespresso.com voor meer informatie.

Voor meer info betreffende Nespresso BtoB solutions surf naar www.nespresso.com/pro


Neem contact op met

www.nespresso.be