Belgische consumenten wensen hun Nespresso capsules te kunnen recycleren in de blauwe PMD zak(*)

Nespresso ijvert hiervoor, en gaat voor de volle 100% recyclage met AREME

Het ‘Recycling Attitudes Report’, een wereldwijde studie over recycleergewoonten gebaseerd op data van GWI (**) op vraag van Nespresso, toont aan dat mensen wereldwijd bereid zijn om hun beste beentje voor te zetten voor een duurzame wereld. Zoals blijkt uit het Fostplus jaarverslag en Eurostat cijfers is België trouwens koploper op het vlak van recycleren van verpakkingsmateriaal, en Nespresso wil ook het hergebruik van aluminium in ons land optimaliseren. Op 17 mei, de Internationale Dag voor Recyclage, vraagt de koffieproducent graag extra aandacht voor de vele voordelen van dit eindeloos herbruikbare materiaal.

De betekenis van AREME

In 2016 is onder leiding van Nespresso de “Associatie voor de Recyclage van licht Metalen verpakkingen en items” (kortweg AREME) opgericht. AREME groepeert een aantal merken die aluminiumverpakkingen gebruiken in hun producten, alsook stakeholders die ijveren voor een betere recyclage van aluminiumafval. De gezamenlijke missie: de koppositie van België als recyclageland bevestigen door de moderne scheidingsmethodes in sorteercentra verder te verbeteren waardoor ook kleine metalen fracties voortaan beter gerecycleerd kunnen worden.

Maarten Labberton van European Aluminium licht toe: ‘Aluminium is een duurzame en zelfs permanente materiaalsoort. Het wordt geproduceerd, gebruikt en eindeloos gerecycleerd zonder dat het zijn waardevolle eigenschappen verliest.’

Volledig inzetten om tegen 2020 wereldwijd voor 100% recyclagecapaciteit te gaan (nu al een feit in de BELUX) en voor 100% duurzaam gesourced aluminium is voor Nespresso dan ook de volgende logische stap (***).

In het buitenland vinden reeds verschillende toepassingen plaats. Zo komen de gebruikte capsules in Duitsland, Finland en Zweden via de collectieve afvalophaling rechtstreeks in het recyclagecircuit terecht.

"Duitsland sorteert al meer dan 25 jaar alle soorten verpakkingen, waaronder ook kleine aluminium bevattende verpakkingen zoals Nespresso capsules," zegt Michael Wiener, CEO van Der Grüne Punkt (The Green Dot) in Duitsland. "Daardoor kan Nespresso Duitsland al sinds lange tijd een recyclagecapaciteit van 100% aanbieden. De verpakkingen worden gemakkelijk verzameld, automatisch gesorteerd en komen als een zuiver aluminium terug in de recyclinglus - het nog aanwezige koffiedik interfereert hier niet mee. Europa heeft erkend dat de gebruikte verpakkingen waardevolle grondstoffen bevatten en ik ben erg blij dat andere lidstaten ons ook zouden kunnen volgen."

In Frankrijk heeft Nespresso via een testcase verkregen dat gebruikte capsules hun plekje veroverd hebben in de ‘poubelles jaunes’ – het Franse equivalent van de Belgische blauwe PMD-zak.

"Stof tot nadenken voor de mogelijkheden in België" zo stelt Brema Drohan, Country Business Manager van Nespresso België. "Het Recycling Attitudes Report toont aan dat 94% van de bevolking van de bevraagde landen (****) recycleert. Maar liefst 31% wenst echter nog meer inzet te kunnen vertonen voor milieu en duurzaamheid."

Voor Nespresso een teken dat het tijd is om de volgende stappen te zetten en ook in België samen te zitten met andere producenten van aluminium om technische en economische mogelijkheden te creëren in samenwerking met spelers als Fostplus en European Aluminium om in de zeer nabije toekomst voor de volle 100% in te zetten op gerecycleerd aluminium.

Brema Drohan vervolgt: "Samen met alle Areme partners willen wij er ook in ons land voor zorgen dat de recyclagemogelijkheden voor alumiumverpakkingen nog gemakkelijker worden voor de consument".

 

Op 17 mei viert Nespresso de Internationale Dag voor Recyclage

Om de keuze voor aluminium als uiterst geschikte verpakking voor de delicate aroma’s van koffie en de vele recyclagemogelijkheden van dit eindeloos herbruikbaar materiaal wereldwijd in de kijker te zetten, zal Nespresso tijdens de week van de International Recycling Day proactief recyclagezakken (die het hele jaar door gratis zijn) meegeven aan alle klanten.

Brema Drohan van Nespresso België licht toe: "Tijdens de week van de Internationale Dag voor Recyclage wil Nespresso extra bewustzijn creëren bij onze klanten en hen bewust te maken dat we hun hulp nodig hebben bij onze inzet voor een duurzame wereld. Elke klant - online of in onze Boutiques- krijgt die week bij een nieuwe bestelling proactief een recyclagezak aangeboden zodat de consument de gebruikte capsules de volgende keer mee kan geven aan de koerier of binnen kan brengen in een verzamelpunt of in één van de Nespresso Boutiques."

Nespresso organiseert ook een sensibiliseringsactie op social media rond de Internationale Dag voor Recyclage. Alle info vind je terug op www.nespresso.com/be/recycling en in de Nespresso Boutiques.

Lees het Creating shared value report van Nespresso via volgende link:

https://www.nestle-nespresso.com/asset-library/Documents/Nespresso-Positive-Cup-CSV-Report-Interactive.pdf

 

www.nespresso.com/be

www.areme.be

 

Voor meer informatie, niet voor publicatie:

Suzanne Decock, PR & Communications manager Nespresso Belgium [email protected]- M. +32 486 80 38 59

 

Extra informatie:

 

Nespresso, de keuze voor 100% recycleerbaar aluminium

 

Aluminium: het totaalpakket

Waarom aluminium? Om de uitmuntende kwaliteit van zijn Grands Crus te bewaken, kiest Nespresso uiteraard voor een bijzondere huls: zo beschermen de alom bekende aluminium capsules met de herkenbare kleuren voor de verschillende smaken de delicate gemalen koffie tegen factoren als licht en vochtigheid en garanderen ze versheid en kwaliteit in een perfecte interactie met de befaamde koffiemachines. Bovendien is aluminium als materiaal 100% en oneindig recycleerbaar en behoudt het na het smelten al zijn eigenschappen. Bijkomend voordeel: door het recycleren van aluminium wordt maar liefst 95% minder energie gebruikt dan nodig is om nieuw aluminium te vervaardigen. Ten slotte zorgt het geringe gewicht van aluminium voor besparingen in de vervoerskosten.

 

Uitgebreid recyclagenetwerk

Met het AluCycleTM-project biedt Nespresso zijn klanten in 35 landen de mogelijkheid om hun gebruikte capsules via het inzamelingsnetwerk in een speciaal ontwikkelde recyclagezak mee te geven aan de koerier bij een volgende bestelling of in te leveren bij alle USP-punten en de Nespresso Boutiques. Sinds 2009 beschikt Nespresso in de Benelux trouwens over een eigen capsule recycling-lijn in samenwerking met Remondis in het Nederlandse Lichtenvoorde. Tijdens het recyclageproces worden koffiedik en aluminium gescheiden. Het koffiedik wordt vergist tot biogas, wat op zijn beurt wordt omgezet in bio-elektriciteit. Het resterende koffieresidu, nog steeds met hoge nutriëntenwaarde, wordt verder ingezet als compostverbeteraar. Het gerecycleerde aluminium dient om nieuwe aluminium producten te maken: zo is maar liefst 75% van al het aluminium materiaal ooit gecreëerd vandaag de dag nog altijd in gebruik in de vorm van onderdelen voor auto’s en computers, kookgerei, blikjes en Zwitserse zakmessen.

 

Nespresso en recyclage: enkele indrukwekkende cijfers

  • Reeds in 1991 startte Nespresso met de recyclage van zijn aluminium capsules met een allereerste initiatief in Zwitserland.
  • In België en Luxemburg beschikt Nespresso intussen over 1000 inzamelpunten voor gebruikte capsules. Sinds 2010 kan het gerecycleerd materiaal ook meegeven worden bij een bestelling aan huis en sinds 2012 opende het bedrijf hiervoor zelfs een eigen recyclagelijn.
  • In 20 landen kunnen koffieliefhebbers beroep doen op een app voor iPhone, iPad en Android om de meest nabije inzamelspot voor gebruikte capsules terug te vinden.
  • Eind 2015 slaagde Nespresso erin om via meer dan 100.000 inzamelpunten een recyclagecapaciteit van meer dan 86% van de verkochte capsules in 39 landen te behalen. De volgende stap: net zoals voor de Belgische & Luxemburgse markt in ieder land waar Nespresso aanwezig is de volle 100% capaciteit bereiken.
  • Ook voor haar B2B capsules zet Nespresso in de Belux volledig in op duurzaamheid. Concreet worden in de Belux de volgende recyclagemogelijkheden aangeboden aan bedrijven: bij een verbruik van minder dan 3000 capsules per maand kunnen de recyclagezakken gebruikt worden die bij een nieuwe levering met de koerier worden meegegeven of afgezet worden bij één van de talrijke inzamelpunten; bij een consumptie tussen 3000 en 4000 capsules per maand worden de recyclagezakken aangeraden, maar hoort een container van 120l ook tot de mogelijkheden; bij een verbruik van meer dan 4000 capsules per maand worden er 1 of 2 containers (met inhoud van 240l) geleverd. De containers worden om de 2 maanden vervangen en pas wanneer ze volledig gevuld zijn, om overbodig transport te vermijden. Bovendien worden werknemers aangespoord om de capsules die ze thuis verbruiken ook via hun werkplek te recycleren.

 

 

Over ‘The Positive Cup’ van Nespresso 

Sinds 2003 ondersteunt Nespresso, de pionier in geportioneerde koffie, in samenwerking met milieuorganisatie Rainforest Alliance koffieboeren via het AAA Sustainable QualityTM-programma op het vlak van water- en bodembeheer en biodiversiteit om te waken over sociale condities en productiviteit, kwaliteit en duurzaamheid. Het doel: 100% AAA-gecertificeerde koffie produceren tegen 2020.

Verder maken ook het plan om tegen 2020 maar liefst 5 miljoen bomen te planten in regio’s waar AAA-koffie geteeld wordt, deel uit van de milieuvriendelijke visie van het bedrijf.

Surf voor meer informatie over Nespresso en de recyclageprojecten van het bedrijf naar deze link:

www.nestle-nespresso.com/sustainability/the-positive-cup/aluminium

 

(*) Nespresso Recycling Survey, 2009 & 2011

(**) GWI: Global Web Index

(***) CSV rapport Nespresso: https://www.nestle-nespresso.com/asset-library/Documents/Nespresso-Positive-Cup-CSV-Report-Interactive.pdf  

(****) Australië, Oostenrijk, Canada, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Rusland, Spanje, Zweden, Zwitserland & het Verenigd Koninkrijk

 

Suzanne Decock

PR & Communications manager Nespresso Belgium

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Nespresso

Nestlé Nespresso nv is de pionier en referentie op het vlak van geportioneerde koffie van de hoogste kwaliteit. De hoofdzetel van Nespresso is gevestigd in Lausanne, Zwitserland. Het bedrijf is actief in bijna 64 landen en telt meer dan 12.000 werknemers. In 2015 beheerde het een wereldwijd retailnetwerk van meer dan 450 exclusieve Nespresso Boutiques. Surf naar de site van Nespresso: www.nestle-nespresso.com voor meer informatie.

Voor meer info betreffende Nespresso BtoB solutions surf naar www.nespresso.com/pro


Neem contact op met

www.nespresso.be