Limited Edition SELECTION VINTAGE 2011

de allereerste jarenlange gerijpte koffie van Nespresso met een unieke Belgische toets

Brussel, België – Opnieuw bewijst België tot de (over)heerlijkste landen ter wereld te horen: na de chocolade, de kazen of het bier is ons land nu ook gekend voor... de eerste jarenlange gerijpte koffie van Nespresso! De intense Limited Edition SELECTION VINTAGE 2011 staat voor een kopje Arabica koffiegoud uit Colombia dat na een rijpingsproces van zes jaar in het distributiecentrum te Zeebrugge voor nieuwe zintuiglijke dimensies zorgt. Zo genieten koffieliefhebbers van de zeldzaam evenwichtige aroma’s die vrijkomen en alle eer aandoen aan zowel de hoge hoogtes van Colombia waar de koffiebonen vandaan komen, als aan ons land waar ze zich verder ontwikkelden.

 

Koffie, gerijpt door de tijd

Met de Limited Edition SELECTION VINTAGE 2011 presenteert Nespresso voor de eerste keer een jarenlang gerijpte koffie. Het resultaat is de unieke vintage smaak, zowel rijk, romig als heerlijk zacht. De Limited Edition SELECTION VINTAGE 2011 is afkomstig van de Colombiaanse hooglanden waar de groene koffiebonen 6 jaar geleden geoogst werden om vervolgens onder perfecte omstandigheden verder te rijpen in het speciaal uitgebouwde magazijn Seabridge te Zeebrugge.

 

België, ook een koffieland

België is een land dat tot ver buiten zijn grenzen befaamd is om zijn smaakvolle producten. De sterke banden die ons land sinds de 16e eeuw met koffie onderhoudt zijn daarentegen vrijwel onbekend. Bijna niemand weet dat onze Belgische zeehavens een cruciale rol spelen in de wereldhandel van ruwe koffie en dat de beste, wereldwijd gecultiveerde koffiebonen dus via ons land Europa binnenkomen. Het is om al deze redenen dat de Limited Edition SELECTION VINTAGE 2011 in België zijn ontstaan moest vinden.

Het magazijn in Zeebrugge beschikt over opslagomstandigheden die uniek zijn in de wereld en die het mogelijk hebben gemaakt om de Limited Edition SELECTION VINTAGE 2011 te ontwikkelen.

Stéphane Detaille, Marketing Manager Belux, licht toe: “De in 2011 op de Colombiaanse hoogvlakte geplukte Arabica koffiebonen hebben in perfecte omstandigheden gedurende 6 jaar complexe, zeldzaam evenwichtige aroma’s ontwikkeld die zowel het gebied waar ze vandaan komen als het land waar ze gerijpt zijn, eer aan doen.”

 

Jarenlange aandacht en expertise

Voor de Limited Edition SELECTION VINTAGE 2011 bedachten de experts van Nespresso een volledig nieuwe methode om de mogelijke externe invloeden op het aroma tijdens het rijpingsproces van de koffie uit te schakelen. Omdat het hun doel was het effect van de rijping ten volle te benutten via specifieke, gecontroleerde omstandigheden, regelden de experts heel specifiek tijd, zuurstof, luchtvochtigheid, licht en luchtdruk. Verder ontwikkelden ze ook een rotatiesysteem voor de zakken met geoogste koffie: ze draaiden ze regelmatig om. Echt alles werd in het werk gesteld om het ideale rijpingsproces mogelijk te maken. Dankzij deze nauwkeurige regulering lukte het Nespresso om de vers geoogste groene Arabica-koffiebonen uit de weelderige Colombiaanse hooglanden om te zetten in de uiterst zeldzame en luxueuze Limited Edition SELECTION VINTAGE 2011.

Karsten Ranitzsch, hoofd van de afdeling Koffie bij Nespresso, legt uit: “Met de lancering van Limited Edition SELECTION VINTAGE 2011 wilden we een volledig nieuwe smaak met unieke eigenschappen op de markt brengen. Hiervoor hebben we een concept genomen dat heel gekend is in de voedings- en drankensector en dat pasten we toe op onze koffie. Om koffie te rijpen, moesten we starten met bonen van een uitzonderlijke kwaliteit en ze opslaan in heel specifieke omstandigheden die we voortdurend in de gaten hielden. De kleinste wijziging wat vochtigheid betrof, temperatuur, tijd, luchtdruk, licht of zuurstof, zou immers invloed hebben op de uiteindelijke smaak. Dit zorgvuldig op maat gemaakte proces leidde tot een buitengewone koffie met een heel apart smaakprofiel.

 

Limited Edition SELECTION VINTAGE 2011, een uniek smaakprofiel

Door de zorgvuldig gecontroleerde rijping van de koffie kwam een rijpe smaak tot stand met een robuuste houtachtigheid, onverwacht ronde accenten en een opmerkelijk dichte textuur. Tijd maakt het verschil. De koffiebonen zijn meteen na het oogsten zorgvuldig verwerkt en dan jarenlang met aandacht en zorg behandeld. Na verloop van tijd kwam er een rijpe smaak met krachtige houttonen naar boven. Het begin van een heel nieuwe smaakervaring.

Aurélie Azazga, Coffee Expert Nespresso Belux: « Niet elke koffie krijgt het voorrecht om zijn smaak optimaal te ontwikkelen tijdens het rijpingsproces en alleen bepaalde koffiesoorten rijpen goed. Wat begon als unieke groene Arabicabonen uit Colombia, is na jaren van zorg en toewijding uitgegroeid tot onze nieuwe intense Limited Edition SELECTION VINTAGE 2011. »

Intensiteit: 8.

Kopgrootte: Espresso (40 ml).

Best zwart drinken.

Prijs voor 10 capsules: 5€

 

The perfect serve

Om de lancering van de Limited Edition SELECTION VINTAGE 2011 te vieren is een set van twee glazen kopjes Reveal Espresso Intense in speciale geschenkdozen beschikbaar in de Nespresso Boutiques (Prijs: 28€). De zintuiglijke experts van Nespresso hebben hun krachten gebundeld met de meester-glasmakers van Riedel om deze verbluffende degustatieglazen van kristal te vervaardigen. In dit zorgvuldig geproportioneerde glas kan de koffie zijn evenwichtige aroma’s uitdrukken. Het glas verbetert de zachtheid en zorgt voor een maximaal zintuiglijk genot voor een werkelijk sensationele ervaring.

De Limited Edition SELECTION VINTAGE 2011 is beschikbaar in alle Nespresso Boutiques & via www.nespresso.com vanaf 19 januari tot de voorraad strekt.

SelectionVintage2011_FR_HD.pdf

PDF - 3.9 Mb

SelectionVintage2011_NL_HD.pdf

PDF - 3.9 Mb

Ann Ramaekers

oSérieux! PR agency

Suzanne Decock

PR & Communications manager Nespresso Belgium

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Nespresso

Nestlé Nespresso nv is de pionier en referentie op het vlak van geportioneerde koffie van de hoogste kwaliteit. De hoofdzetel van Nespresso is gevestigd in Lausanne, Zwitserland. Het bedrijf is actief in bijna 64 landen en telt meer dan 12.000 werknemers. In 2015 beheerde het een wereldwijd retailnetwerk van meer dan 450 exclusieve Nespresso Boutiques. Surf naar de site van Nespresso: www.nestle-nespresso.com voor meer informatie.

Voor meer info betreffende Nespresso BtoB solutions surf naar www.nespresso.com/pro


Neem contact op met

www.nespresso.be