Samen met George Clooney blaast Nespresso de productie van kwaliteitskoffie in Zuid-Soedan nieuw leven in.

Samen met George Clooney blaast Nespresso de productie van kwaliteitskoffie in Zuid-Soedan nieuw leven in.

Elk kopje koffie een positieve impact op de wereld meegeven, dat is het streefdoel van het programma The Positive Cup

Dinsdag 23 juni 2015 — In het kader van zijn programma The Positive Cup geeft Nespresso een nieuw elan aan de productie van eersteklas koffie in Zuid-Soedan. Bedoeling? Enerzijds de consument laten kennismaken met deze uitzonderlijke koffie, anderzijds de koffieboeren en hun gezinnen aan een mooie toekomst helpen bouwen. Slechts 18 maanden na de start van het programma zijn er dankzij Nespresso in het zuiden van het land al drie coöperaties opgericht voor de export van koffie. Daarmee voert Zuid-Soedan voor het eerst in 30 jaar opnieuw koffie uit.

Voor het eerst in 30 jaar opnieuw koffie-export in Zuid-Soedan

George Clooney, Nespresso-ambassadeur en lid van de Nespresso Sustainability Advisory Board, zet zich al geruime tijd in voor Zuid-Soedan. Samen met hem is Nespresso de koffieteelt in het land nieuw leven aan het inblazen. In 2011 keerde Nespresso als eerste koffiebedrijf terug naar Zuid-Soedan. En het trof er koffievariëteiten van absolute topkwaliteit aan…

Onder impuls van Georges Clooney en in samenwerking met andere partners zoals TechnoServe zette Nespresso een baanbrekend programma op. Dat stelt de koffieboeren in Zuid-Soedan in staat om coöperaties op te richten, middelen aan te trekken, te investeren in de infrastructuur alsook hun koffie te koop aan te bieden met het oog op de export.

Concreet wil het programma 2.000 kleine koffieproducenten begeleiden om hun oogstopbrengsten te doen toenemen en de kwaliteit van hun koffie te verbeteren. Hoe? Door centra voor koffieverwerking te bouwen, opleidingen te verstrekken en distributiecircuits uit te rollen voor de verkoop en de uitvoer van de Soedanese koffie. Daarnaast is er een programma gepland dat focust op herbeplanting met koffiestruiken en op landbouwkunde, gekoppeld aan opleidingen voor de plaatselijke koffieboeren. En daar blijft het niet bij: het programma zoekt ook lokale ondernemers die kunnen instaan voor de verkoop van de koffie en laat de koffiebladeren en de bodem analyseren, teneinde die gezonder te maken en zo de koffieteelt te bevorderen.

 

The Positive Cup: wereldwijde engagementen voor 2020

In het raam van zijn ambitieuze programma The Positive Cup gaat Nespresso drie verbintenissen aan die het tegen 2020 voor de volle 100% wil waarmaken. Nespresso belooft:

  • 100% milieuvriendelijk geproduceerde koffie;
  • 100% duurzaam beheerd aluminium;
  • 100% koolstofneutrale activiteiten.

“Duurzame ontwikkeling is onze manier van handel drijven. Het concept staat centraal bij alles wat ons bedrijf doet. Wij begrijpen dat Nespresso verantwoordelijkheid draagt bij het creëren van een duurzame koffie-economie en handelen daar ook naar: onze hele waardeketen – van koffiebes tot kopje – is doordrongen van onze best practices inzake duurzaamheidsprincipes. Bij Nespresso zijn we ervan overtuigd dat elk kopje koffie een verwenmoment kan zijn én tegelijk kan bijdragen tot het herstel, de wederopbouw en de progressie van zowel het menselijke kapitaal als de natuurlijke hulpbronnen”, beklemtoont Jean-Marc Duvoisin, CEO van Nespresso.